14 October 2009

Ett nytt liv på köpet


Ett nytt liv på köpet är Emma Granholms tredje ungdomsroman. Vi får följa Sanna som precis ska börja gymnasiet. Under nästan hela hennes skolgång har hon varit utanför och hon har inga vänner. Hon är övertygad om att gymnasiet kommer bli precis likadant men till hennes stora förvåning blir det precis tvärtom. Utan att hon behöver anstränga sig har hon helt plötsligt en massa nya vänner och alla vill vara med just henne! Enligt Sanna är hennes liv perfekt men på en klassfest förändras plötsligt allt...

Jag hade verkligen höga förväntningar när jag började läsa Ett nytt liv på köpet och jag blev inte besviken. Granholm är en så skicklig berättare att jag genast kastas tillbaka till gymnasietiden och det är nästan omöjligt att lägga boken ifrån sig när man har börjat läsa den. För mig blir Sanna så verkligen att efter jag läst sista sidan vill jag bara krama henne och säga att allt kommer att bli bra.

No comments: