02 January 2009

Julen är slut

Jullovet har varit härligt med mycket sill, tomtar, promenader och chokladpraliner men tyvärr inte riktigt så mycket läsning som jag hade tänkt. Nu är det skönt att vara igång och jobba igen och jag börjar det nya året med några dagars maratonläsning. Först ut var en bok som har några år på nacken men som jag har varit sugen på länge nämligen Tamara Bach ”Från en annan planet”.

Vi får följa Miriam en 15-åring i en tysk småstad. Hon berättar om tristessen, skolan, tjuvrökning, fylla och den nya tjejen i klassen, Laura. Laura är spännande och åtråvärd och de två tjejerna blir förälskade i varandra. Författaren skildrar trovärdigt Miriams känslor och utveckling. Jag läste med stor fascination denna vackra ungdomsbok.


Nästa bok i min hög var ”Hålla masken” av Magnus Ljunggren. Denna ungdomsbok kom förra året och handlar om Erik. Erik är en lovande hockeymålvakt med ett NHL-kontrakt väntades runt hörnet. En skada tvingar dock Erik att vila från hockeyn under en tid och då börjar han fundera på om han verkligen vill satsa på en framtid som hockeyspelare och alla de uppoffringar som det för med sig. Detta är en bok om att våga gå sin egen väg och inte låta föräldrar, kompisar, lag och agenter styra ens liv.

No comments: