29 September 2008

En bibliotekaries bekännelse

Det är lika bra att jag erkänner direkt. Jag är ingen stor fantasy fantast. Men en del fantasy böcker faller jag ändå handlöst för. Meyers Twilight-serie har varit en sådan. Många har jämfört Meyers med Marrs och därför var det med stora förhoppningar som jag slog upp ”Mer än ögat ser”.

Boken handlar om Aislinn en vanlig 17-årig tjej med en ovanlig gåva. Hon är synsk och kan se osynliga. Aislinn slits mellan den vanliga världen och de osynligast värld. Andevärlden är övertygad om att hon är flickan som ska bli sommarkungen Keenans brud, och därför gör de allt för att hon ska acceptera detta. Aislinn själv är däremot förälskad i de jordiska Seth som är en av hennes bästa vänner.

Tyvärr så är jag inte helt förtjust i ”Mer än ögat ser” antagligen beror det på min något negativa inställning till fantasy överhuvudtaget. För jag tror inte att detta är en dålig bok, den har ett rikt språk och vissa delar tycker även jag är riktigt spännande. För er som gillar älvar, mytologi och mystik tror jag att detta kan vara en riktig guldgruva.

No comments: