28 February 2011

Sportlov = Läslov

Så var det ny vecka och sportlovet är över. Jag har inte haft lov men utan elever och lärare på skolan så har jag hunnit läsa en del. Så under förra veckan läste jag tre böcker, dessutom tre riktigt bra böcker.

Besatt av Anne Cassidy.

Cassidy är en av mina favoritförfattare och jag blir sällan besviken när jag läser hennes böcker. Besatt tycker jag är en av hennes bästa, det är en mycket spännande thriller men också en djupt tragisk historia. Den handlar om Elise. Hennes familj har helt fallit sönder, som tur är har hon vännen Carl som ställer upp i alla lägen. Tyvärr är det inte helt okomplicerat då Elise är hemligt förälskad i Carl. En dag börjar en ny tjej, Sandy, i Elise och Carls klass som Carl blir tillsammans med. Elise bestämmer sig för att se till att Sandy och Carl splittras och snart går hela situationen överstyr.




Tretton skäl varför av Jay Asher

Även detta är en bok som är otroligt spännande. Clay får en dag en låda med kasettband skickad till sig. Han börjar lyssna på bandet och får höra Hannah Bakers röst. Hannah gick i Clays klass men lever inte längre. Hon har tagit livet av sig. I början av banden berättar hon att alla som har fått banden kommer att nämnas på dem och att alla på något sätt är medskyldiga till hennes död. Clay vill inte lyssna men kan inte låta bli. Han forsätter lyssna på Hannahs berättelse hela natten. Det blir en natt som förändrar hans liv.



Darlah, 172 timmar på månen av Johan Harstad

Anna har tidigare skrivit om Darlah här. Jag håller med henne, mycket bra!

No comments: