07 January 2011

våren 2011

Jag har smygtittat lite på vårens boknyheter och där är ett par stycken som jag känner större förväntan inför. Till exempel så kommer Kjetil Johnsen, författaren till Tre-böckerna, ut med en ny spännande serie på svenska. Den 4:e parallellen heter den och första boken kommer att heta Lasarusfenomenet. Boken ska handla om 17-åriga Emma som legat i koma en tid. När hon vaknar upp så är ingenting som förr. Hennes bror har blivit stum, hennes föräldrar är döda och hennes farbror tycks anse att allt detta är Emmas fel...

David Levithan har tidigare utkommit med ett par böcker som han skrivit tillsammans med Rachel Cohn (Nick & Norahs oändliga låtlista, Naomi & Elys kyssförbudslista). Den här gången samarbetar han med John Green som skrivit Var är Alaska. I vartannat kapitel skriver de båda författarna om vad som händer när två tonåringar med exakt samma namn möts en kall natt i ett helt osannolikt hörn i Chicago. Boken heter Den andre Gray Wilson och utkommer i mars.

En annan bok jag också ser fram emot att läsa är debuterande författaren Emmy Abrahamsons Min pappa är snäll och min mamma är utlänning. Så här skriver förlaget om boken:

"Alicja har precis flyttat till ett ruckel på Österlen. Det hade kanske kunnat gå bra om bara inte hennes mamma hade var så himla polsk. Hon tvingar i Alicjas kompisar soppa på sönderkokta grönsaker (sockerbeta? lök? potatis?)
med något kött (fläsk? kyckling? människa?) och frågar saker
som ingen svensk mamma någonsin skulle fråga."

No comments: