14 January 2011

Maus

Jag trodde aldrig jag skulle bli så uppslukad av en serieroman som jag blev av Maus. De senaste dagarna har jag läst Maus på bussen till och från jobbet och jag kan ärligt säga att jag brukar slumra till på bussen. Men inte med Maus i min hand. Huruvida det beror på serieformatet eller berättelsen kan jag inte säga, men det var en väldigt positiv läsupplevelse.

Maus handlar om den polske juden Vladek Spiegelmans överlevnad under andra världskriget. Hans son Art Spiegelman intervjuar sin far och nedtecknar hans berättelse. Genom att göra detta försöker Art själv förstå vad hans far varit med om. Även om judarna är tecknade som möss och nazisterna som katter så är teckningarna väldigt realistiska och här skildras svält, död och andra hemskheter i och utanför koncentrationslägren. Vladek Spiegelmans livsberättelse är som många andra överlevares berättelser väldigt engagerande och jag kan utan vidare säga att den här boken kommer jag att läsa om.

No comments: