18 November 2010

Augustpriset

Nästa vecka presenteras vinnarna av Augustpriset! I kategorin barn-och ungdomsbok är följande titlar nominerade:


Anna Ehring: Syltmackor och oturslivet

Maja-Maria Henriksson: Jag finns

Jenny Jägerfeld: Här ligger jag och blöder

Eva Lindström: Jag tycker inte om vatten

Sofia Nordin: Det händer nu

Lena Sjöberg: Tänk om


I mediateket kan du låna Jag finns och Här ligger jag och blöder.
Jag finns är en otäckt skildring av Johannas uppväxt under vilken hon om och om igen blir utsatt för övergrepp både hemma och i skolan och ständigt sviken av vuxenvärlden. En mycket fängslande bok!

Här ligger jag och blöder blandar galghumor och allvar och handlar om Maja som av misstag råkar såga av sig sin tumme. På en fest träffar hon Justin som får henne att glömma alla sina bekymmer. Ända tills hon en dag läser ett mail som inte var avsett för hennes ögon och som smärtar mer än vad en avsågad tumme kan göra.

No comments: