16 September 2009

Om jag stannar

Jag har haft boken Om jag stannar som sällskap på bussen till och från jobbet de senaste dagarna. Den har varit ett prefekt ressällskap. Jag fastnade direkt och resan kändes nästan lite kort...

Om jag stannar är skriven av Gayle Forman och handlar om Mia 17 år. Mia lever i en musikalisk familj och själv är hon en lovande cellospelare. Hon går sista året på high school och efter sommaren ska hon börja på Juilliard, en av världen mest kända skola för musiker. Men under en vinterdag förändras allt för Mia och hennes familj. De är med i en bilolycka, båda föräldrarna dör omedelbart medan Mia och hennes bror Teddy skadas svårt. Mia svävar mellan liv och död och upptäcker snart att hon en slags utomkroppslig upplevelse. Hon kan se sig själv i sin säng på intensivvårdsavdelningen och är medveten om allt som händer runt henne. Medan vi får följa Mias liv genom tillbakablickar förstår Mia att hon faktiskt har ett val. Antigen dör hon tillsammans med resten av hennes familj eller fortsätter hon leva utan dem.

No comments: