23 June 2009

Lata dagar

I lördags var jag lite trött efter fredagens midsommarfirande. Följaktligen gosade jag ner mig i min läsfåtölj och sträckläste en bok som har legat på min att läsa lista mycket länge.

Boken var Linda Olssons debut ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger”. Den handlar om Veronika. Hon kommer resande och installerar sig i ett hus i skogen för att bearbeta en sorg och skriva en bok. Till granne får hon en gammal kvinna som lever isolerad och var rykte i byn inte är det bästa. Trots dåliga förutsättningar kommer kvinnorna varandra mycket nära.



Till en början var jag lite besviken på boken men efter ett tag fastnade jag. När jag slog ihop boken var jag nöjd. Romanens språk var vackert och det är en hel del poetiska beskrivningar. Tempot är lugnt och passade mig perfekt på midsommardagen.

No comments: