16 April 2009

Plötsligt var det oktober

Medan våren spirar som bäst har jag befunnit mig i oktober… Jag har läst Cannies Möllers nya ungdomsbok ”Oktober” som är en nattsvart berättelse.



Den handlar om ett gäng ungdomar i en Stockholmsförort. En natt blir Lassie utsatt för en gruppvåldtäkt. En av killarna får starka skuldkänslor och vill berätta allt för polisen. De andra i gänget förstår att de måste stoppa honom och vill göra allt för att han inte ska skvallra. Dessutom har Lassies vän Johan sett allt men hans rädsla för gänget gör att han inte vågar vittna mot dem.

Detta är bok som går snabbt att läsa. Det händer saker hela tiden och Cannie Möller har verkligen fått med mycket till exempel våldtäkt, homofobi, misshandel, död, prostitution osv.

Som jag har skrivit tidigare så har jag vanligtvis svårt för mycket elände, speciellt när solen lyser och man bara vill njuta av våren. Men det finns något i ”Oktober” som ändå har gjort att jag har suttit nedsjunken i min läsfåtölj istället för att ta en promenad i den vackra vårkvällen. Den engagerar mig, som läser tvingar man ständigt att ta ställning och därför lämpar den sig utmärkt att diskutera.

No comments: