04 February 2009

På gång igen

Influensan har fått mig att komma efter med allting och tyvärr har även bloggen blivit lidande. Däremot lyckades jag läsa lite i min sjuksäng och har därför massor att blogga om. Jag börjar med ett boktips.

Monica Alis ”Brick Lane”
Boken kom redan 2004 och har stått på min att läsa lista sedan dess. Eftersom jag på fredag ska prata böcker på temat” kulturella möten” så passade jag på att läsa den nu och fann en riktigt liten pärla.
Boken handlar om Nazneen, en 18-åring som gifts bort med Chanu och de både bosätter på Brick Lane, en Londongata där många invandrare från sydasien har sitt hem. Vi får följa Nazneen när hon möter ett nytt samhälle men hon stöter också på en hel del köns- och generationsmotsättningar. Hennes positiva livssyn genomsyrar hela boken. Boken innehåller en hel del mörk humor och är otroligt välskriven. Den gjorde i alla fall min influensa lite mer uthärdlig. Boken finns även som ljudbok i mediateket.

No comments: