21 October 2008

Helgens böcker

Jag har läst två böcker i helgen. Archer ”Förgiftade äpplens klubb” och Thor ”Vad skulle du ha valt?”Förgiftade äpplens klubb” handlar om Alice, Reena och Molly. De träffas på internatskolan Putnam Mount McKinsey. Tjejerna är väldigt olika, men de har en sak gemensamt, de har elaka styvmödrar. Tillsammans bildar de ”Förgiftade äpplens klubb” som har till syfte att hämnas på styvmödrarna. Miljön är väldigt amerikansk och även om jag till en början ryktes med av berättelsen så måste jag erkänna att jag mot slutet tröttnade lite på de tre tjejerna.

Däremot hann jag aldrig tröttna på huvudpersonerna Abbe och Jesper i Annika Thors ”Vad skulle du ha valt?”. Denna välskrivna och spännande bok berörde mig. Jag läste strekläste den under söndagskvällen och vill gärna dela med mig av den.

Huvudpersonerna i boken är Abbe och Jesper. Det är genom Jespers ögon vi får följa berättelsen om ett gäng tonåringar i en svensk småstad. Abbe är Jespers bästa vän och även om Abbe är lite speciell så har de båda killarna mycket gemensamt. Jag tror många tonårskillar kan känna igen sig i Abbes och Jespers vardag, kvällarna vid kiosken, festerna och Abbes ledsna ögon när Jesper blir tillsammans med Annie och umgås med henne efter skolan istället för att spela dataspel med honom. Man anar tidigt att allt kommer sluta i katastrof och slutet är en riktig nagelbitare. Men det som fångade mig är skildringen av Jespers utveckling och hans tankar kring vänskap och den första stora kärleken.

No comments: