15 October 2008

Boktjuven

Igår läste jag sista sidan i boktjuven. Egentligen ville jag inte att den skulle ta slut och jag har försökt dra ut på det så länge som möjligt. Men igår fastnade jag och kunde inte sluta förrän den var utläst.

Boktjuven tar sin början i Tyskland 1939 och det är döden som berättar historien för oss. Vi får följa Liesel Memingers vars liv som förändras samma dag som hon plockar upp en bok från marken bredvid sin lillebrors grav. Det är den första bok hon stjäl men det kommer bli många fler. Liesel kämpar hårt för att lära sig läsa och hon blir nästintill besatt av ord och böcker. Böcker är också den röda tråden genom hela denna berättelse. Hon stjäl böcker från nazisternas bokbål, hon delar böckerna med sina grannar under bombningarna och med de judar som är gömda i källaren. Till sist är det den bok som hon själv skriver som räddar livet på henne.

Detta är en berättelse som träffade mig rakt i magen. Den är tragisk och vacker berättelse som jag hoppas att många kommer att läsa.

2 comments:

Anonymous said...

Lätt en av mina bästa böcker i år (om inte nånsin!!!). Är den någon bok som ska läsas i höst så det Boktjuven! Mums!

Emma Kindblom said...

ååå min första kommentar, så härligt! Visst är boktjuven fantastiskt. Nu läser jag något helt annat nämligen "Förgiftade äpplens klubb". Har du läst den? Jag gillar den, dessutom var det rätt skönt att bryta av med något mer lättsamt efter boktjuven. /Emma